Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Kdy mám jíst a kolik toho můžu sníst?

DOPOLEDNE

V minulém článku jsme si probrali základní obecné doporučení.  Doufám, že už máte všichni rybu v mrazáku a v plánu alespoň čočkovou polévku nebo hrachovou kaši, nakoupenou zeleninu a ovoce a u stolu Vám stojí láhev s vodou pro dodržení pitného režimu.  A už jste začali snídat?

Dnes se budeme věnovat dvěma otázkám, které se možná nezdají až tak důležité, ale právě tady děláme ve výživě nejčastější chyby.

Den začínáme snídani.  To nás učí už odmala, bohužel časem tento návyk dobrovolně opouštíme. Snídaně je pro tělo velice důležitá a měla by tvořit cca 20% denního příjmu. Když nesnídáte, posouváte příjem potravy do pozdějších hodin, což znamená větší šance na tloustnutí. Kromě toho nutíte tělo hned po ránu hladovět a podávat výkony bez příjmu energie. Spousta lidí mi tvrdí, že jim snídaně vůbec nechybí… Jak se říká „Zvyknout se dá i na šibenici“ a  pokud tedy nesnídáte už několik let, musíte se tomuto návyku opět naučit. Tělo Vám časem určitě poděkuje.

A jaká je tedy vhodná snídaně? Celozrnný rohlík se šunkou, tvarohovým sýrem, tvrdým sýrem apod. doplněno o 1 ks ovoce nebo zeleniny (jablko, mandarinka, rajče, ½ papriky nebo okurky apod.) Ke snídani si můžeme dokonce dopřát i 1 ks sladkého pečiva např. tvarohový šáteček. Vždy však platí, že snídani nezapíjíme černou kávou (ta tělu tekutiny naopak odebírá), ale je nutné tělu dodat tekutiny. Doporučuji bílou kávu, ovocný nebo bylinkový čaj, mléko, kakao.

Další jídlo, které velice často opomíjí je dopolední svačina. Mezi jednotlivými jídly by měla být maximálně 3hodinová pauza. Jestli tedy snídáte v 7.00, dopolední svačina by měla být nejpozději v 10.00. Dopolední svačina tvoří přibližně 15% celkového příjmu energie. Doporučuji několik kousků ovoce příp. v kombinaci s mléčnými výrobky a cereáliemi.  1 jablko rozhodně nestačí! A nezapomínejte na pitný režim.

Tak a jdeme na oběd. Jestli jste v 10.00 svačili, tak oběd by měl být nejpozději v 13.00. Klasická česká kuchyně není právě příkladem zdravého stravování, ale i zde se dá vybrat. Omezte smažená jídla a vynechejte přílohy jako hranolky nebo americké brambory. Když už si dáte k obědu smažený řízek, tak jako přílohu volte vařené brambory nebo rýži. Příloh jezte polovinu – ale pozor, přílohy nesmíte nevynechávat. Druhou polovinu přílohy nahrazujte malým zeleninovým salátem (mají ho v každé restauraci za pár korun).  Zařaďte k obědu ryby, těstoviny (ty se smetanovou omáčkou vynechejte), rizoto, kuřecí přírodní plátek apod. I zde platí staré známe „Jezte do polosyta“. Neměli byste odcházet z oběda s pocitem, že se valíte od stolu a máte obrovskou chuť dát si „dvacet“. To jste se přejedli a tělo nadbytek potravy ukládá na horší časy – tloustnete.

Skončili jsme obědem – příští týden si obdobně probereme odpolední svačiny, večeře a příp. druhou večeři. Že znáte z praxe pouze večeři? Tak více se dozvíte příští týden.

Kdy mám jíst a kolik toho můžu sníst – ODPOLEDNE.