Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Dna – kdysi nemoc králů, ale dnes?

Onemocnění dnou je nazýváno nemocí králů a má to jistou logiku. Králové měli k jídlu vždy pořádnou porci masa, kterou zapíjeli dostatečným množstvím alkoholu. V dnešní době se tato nemoc vrací s překvapivou frekvencí. Týká se to ve větší míře mužů, protože ženy jsou částečně chráněné ženským hormonem – estrogenem. Životní styl mnoha , zejména vysoce zaměstnaných mužů, tomuto onemocnění velice nahrává . Najedí se ráno, pak “něco málo“ přes děn a k tomu obvykle několik kafí. Navíc se přidává vysoce náročné stresující zaměstnaní. Večer když přijdou domů, dají si poctivý steak a láhev kvalitního vína, nebo nějaké to pivo, případně jiný alkohol… Pokud tato praxe trvá několik let, tak je pravděpodobné, že se objeví první příznaky této nemoci. V tom lepším případě je to zvýšená hladina kyseliny močové, ale to je možné zjistit až z rozboru krve. To však znamená, že člověk musí alespoň občas dojít k svému praktickému lékaři. V tom horším případě se dostaví první dnavý záchvat a ten se pro svou bolestivost nedá přehlédnout.

Po zjištění dny nastává prostor pro otázky – jak to? Co mám dělat? Velice důležitá věc – hlavně neodmítat léčbu, kterou lékař nastaví. V případě, že se k tomuto onemocnění přidá i nadváha až obezita, cukrovka, zvýšený cholesterol, tak je potřeba řešit i tyto ostatní nemoci. Však oni taky často spolu souvisí a řešením jedné nemoci se může napomoct těm ostatním.

Pro samotného pacienta to znamená změnu životního stylu četně úpravy jídelníčku. To znamená určitá režimová opatření včetně speciální (nízkopurínové) diety:

• Nekonzumovat potraviny (vysokopurínové): vnitřnosti, morek, masové vývary, masové extrakty, bujóny, sojová omáčka, vepřové, hovězí a telecí maso, jehněčí, zvěřina (obecně červené maso), droždí, pivovarské kvasnice, sojové boby, sojová mouka, malé ryby – ančovičky, sardelky a sardinky, mořské plody, makrela, rybí výrobky (sardelová pasta, očka, šproty, rybí konzervy, nakládané ryby, kůže z ryb a drůbeže, větší množství luštěnin, mák, želatina.
• Jíst malé porce a hlavně pravidelně 6-krát denně
• Nepřejídat se a nehladovět
• Snažit se dosáhnout a udržet optimální hmotnost
• Dostatek tekutin (min. 2,5 litru denně), pít postupně
• Omezit příp. vyloučit alkohol (tvrdý alkohol, pivo a těžké dezertní vína vyloučit úplně)
• Vyloučit energetické nápoje
• Kávu v součtu s černým čajem omezit na 4 šálky denně
• Jíst dostatek zeleniny a ovoce – zařadit 1 až 2 zeleninové dny v týdnu
• Omezit živočišné tuky
• Tuky přijímat ve formě olejů (olivový, řepkový), na chleba mazat margaríny, malé množství obyčejného másla
• Místo salámů konzumovat sýry, vajíčka
• Maximální porce masa na den by neměla překročit 100g
• Používat zeleninový vývar místo masového
• Omezit koření
• Vyhnou se pálivým a ostře kořeněným pokrmům
• Nahradit nedostatek masných bílkovin bílkovinami mléčnými
• Zvýšit konzumaci jogurtů, probiotických mléčných výrobků, kefírů, sýrů, tvarohu
• Z tepelných úprav upřednostňovat vaření, dušení, teflonovou pánev, vyhýbat se grilování
• Zavést pravidelný pohyb do životního stylu
• Nevystavovat se extrémní zátěži a extrémním sportovním výkonům
• Dávat pozor na prochladnutí a úrazy
• Snažit se odbourat stres

Příští týden Obezita u dětí