Výživa, Pohyb, Zdraví
  

I děti tloustnou – dětská obezita

Nedávno jsem byla na maturitním plese. Už nejsou všechny plesy stejné, mladí mají možnost se ukázat… Holky resp. mladé dámy měli velké večerní róby, krásné účesy – už žádné popelky. Jenom mně překvapila jedna věc. Hrozně moc z těch mladých krásných dam trpělo nadváhou, nezřídka až obezitou. U kluků – i když to v těch tmavých sakách nebylo tak vidět, byla situace obdobná. Co se to děje? Proč jsou někteří tito dospívající lidé – a nejsou to pouze výjimky – tak tlustí?

Chybu hledejme i u nás – v rodičích. Děti ve školkách většinou mají ještě ty správné stravovací návyky, stará se o to systém zavedený ve školkách. Mají oběd, dodržují svačiny a pitný režim. Problém se může objevit u snídaní a jídle a pohybu po návratu ze školky. Tak předpokládejme ideální stav, že dítě před školkou snídá a po návratu ze školky nesedí celou dobu u televize. K večeři nedostane párek a nesní k tomu denne pytlík bonbónů, sušenku, čokoládu.

U školáků se situace výrazně mění. Jako rodiče býváme tolerantnější k nedodržení snídaní. Často to omlouváme slovy „On/ona to ráno nestíhá“ nebo „On/ona do sebe ráno nic nedostane“. Přiznejme si, že jsou to často výmluvy. Jako mimina snídali a dostali to do sebe. Pak přijde na řadu svačina. Velice často najdeme svačinu v tašce, ti chytřejší ji cestou ze školy vyhodí do koše, aby rodiče nehubovali. Dalším prohřeškem bývá oběd. „To co vaří ve školní jídelně jíst nebudu.“ A tak si raději z kapesného od rodičů dojdou s kamarády do mekáče apod. Odpoledne se pak fláknou po městě a pak přijdu domů, sednu k noťasu na fcb a večer se nacpou, protože mají za celý den hlad.

Je to možná přehnaný příklad, ale není tam jediný správný stravovací návyk. A to jsem se ještě nezmínila o pohybové aktivitě. Jsou děti, které aktivně sportují, ale bohužel přibývá těch, které pouze sedí a pohyb je něco, co dělali naposledy na TV na prvním stupni základní školy.

Představa, že obézní dítě začne samo od sebe něco dělat, aby zhublo je dosti nereálná. Tady vždy platí, že musí začít celá rodina. Není možné, aby se rodiče nutili dítě do změny stravovacích návyků a přitom to sami nedodržovali. Takže když změna, tak všichni. Začneme snídaněmi, kdy je většinou možná kontrola a společnými odlehčenými večeřemi. Stejně je to i s pohybem. V týdnu pohyb prospěje i nám a tak buď půjdeme každý na svojí „hodinku“ se někde hýbat, nebo jsou i některé aktivity, které je možné vykonávat společně – jít na brusle, kolo, plavat, tancovat apod. O víkendech se rodina nebude válet u televize, ale vyrazí na výlet, na kolo – když dítě už nechce jet s námi, tak si dámě někde sraz, ať tam dojede samo v rámci své samostatnosti. Ale bez MHD!!! Hezky na kole, na bruslích, pěšky.. Vždyť přiznejme si to, i nám rodičům to pomůže. O víkendech začneme zařazovat lehčí jídla, zavedeme pro děti i pro sebe pravidelnost v jídle. Opět objevíme ovoce a zeleninu – existuje spousta kuchařek, které poradí jak se dá jíst zdravě a současně i chutně. Tyto kroky musíme dětem vysvětlit a klidně vytvořit doma soutěživou atmosféru s atraktivní cenou.

Je však potřeba mít na paměti důležitou věc – běžné redukční diety nejsou pro děti vhodné. Děti se vyvíjejí a musí mít dostatek všech nezbytných živin a mikronutrientů. Proto bych v případě dětí doporučovala návštěvu odborníka, který určí to správne složení stravy. Toto výživové poradenství poskytujeme i v našem Centru podpory zdraví, www.cepoz.cz.