Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Kdy mám jíst a kolik toho můžu sníst? II

Takže z minula máme za sebou snídani, svačinu a oběd. Věřím, že na obědě jste se nepřejedli a tak můžeme pokračovat.

Odpolední káva? Proč ne, ale zkuste si k ní odpustit nezbytnou sušenku, raději si do kávy přidejte mléko. Jestli to bez sušenky nezvládnete, tak zatím uberte alespoň půlku sušenky. Věřte tomu, že časem zvládnete i kávu bez sušenky. Nejpozději 3 hodiny od oběda by měla následovat odpolední svačina. Vím, že spousta lidí tento pojem už dávno zapomněla, nicméně zkusme ho společně znovuobjevit.

K odpolední svačině je vhodná např. tvarohová pomazánka s kouskem chleba a 1 ks zeleniny. Nebo něco na způsob salátu (např. tzatziky) opět s kouskem pečiva. Vyhněte se salátům s majonézou, dá se nahradit bílým jogurtem.

Po odpolední svačině nastává ta chvíle, kdy většina z nás může najít chvilku na nějakou pohybovou aktivitu. Ta by však neměla být dříve, než hodinu po svačině. Můžete využít různé kluby, centra, nebo volit individuální pohybovou aktivitu. I naše Centrum podpory zdraví (www.CEPOZ.cz) nabízí různé druhy pohybových aktivit zaměřených na různé věkové skupiny (děti, senioři, pracující, cvičení pro hubnoucí). Je důležité vybrat si cvičení, které Vám vyhovuje. Instruktor by Vás měl vést a případné chyby opravovat a měl by dohlížet, abyste nepřekročili tepovou frekvenci pro spalování tuků. Výhodné je samozřejmě cvičit v menších skupinkách, než v přeplněném sále. A nezapomínejte na pitný režim. Při cvičení do 1 hodiny úplně postačuje obyčejná voda.

Po cvičení byste se měli do hodiny najíst. Může to být rovnou večeře a neměli by v ní chybět sacharidy a bílkoviny. Nezapomeňte, že večeře by měla být nejpozději 2-3 hodiny před spaním. Ideální jsou zeleninové saláty doplněné bílkovinami (kuřecí maso, vajíčko, krabí tyčinky apod.) a k tomu ještě přidat trochu sacharidů buď ve formě těstovin, pečiva nebo rýže.

V případě, že chodíte spát až pozdě v noci, je možné zařadit ještě malou druhou večeři. Ne však později než 2 hodiny před spaním a skutečně pouze malou – např. bílý jogurt, kousek zeleniny, 2 plátky šunky, malou misku kysaného zelí apod.

Tak to je celá věda – je to jednoduché. Pravidelně a rozumně jíst, hýbat se a umět odpočívat. Že to v praxi není tak jednoduché? Tak o tom příště.

Všechno dělám správně, ale ono to nejde…