Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Mám jenom trochu vyšší cholesterol…

V případě, že jste již někdy vyslovili tuto větu a ve větě bylo i slůvko „jenom“, zvažte, zda s tím skutečně chcete něco dělat. Bez vašeho kladného přístupu nelze totiž dosáhnout úspěchu. Změna životního stylu je v tomto případě je nutná a dlouhodobá, dietní nárazovka před kontrolou u lékaře nemá žádný efekt.

Častým omylem u nemocných s vysokou hladinou cholesterolu je, že je potřeba hlídat pouze příjem cholesterolu. Ve skutečnosti je však velice důležité zaměřit se na celkové složení jídelníčku. Zjednodušeně je možné říct, že existuje prospěšný cholesterol (HDL) a škodlivý cholesterol (LDL). Snahou je snížit hladinu škodlivého cholesterolu a naopak zvýšit hladinu prospěšného cholesterolu.

Omezení ve výživě:

Smyslem nízko-cholesterové diety, kromě omezení příjmu cholesterolu, je omezit příjem nežádoucích tuků a zvýšit příjem tuků s kladným vlivem na prospěšný HDL cholesterol. Nevhodné tuky mají v konečném důsledku větší vliv na hladinu LDL špatného cholesterolu v krvi, než samotný příjem cholesterolu. V praxi to znamená nahradit tuky živočišného původu (máslo, sádlo, slanina, tučné mléčné výrobky, tučné hovězí a vepřové maso, uzeniny) tuky rostlinnými. Nesmíme zapomenout, že nevhodné jsou také přepálené oleje, kokosový olej, tuhé margaríny, majonézy a to hlavně díky svému složení. Naopak z doporučovaných tuků to jsou zejména rostlinné oleje-olivový, řepkový případně slunečnicový, ale také měkké margaríny. Velice žádoucí nenasycené tuky jsou přítomny v tučných rybách (např. losos, makrela, sardinky), proto je doporučuji konzumovat minimálně 2 krát týdně.

Velice příznivý vliv na hladinu cholesterolu v krvi má vláknina. Proto dávejte přednost celozrnným výrobkům, luštěninám, ovoci a zelenině. Luštěniny jezte alespoň 1 krát za týden a ovoce se zeleninou denně minimálně 0,5kg. Poměr ovoce a zeleniny dodržujte v poměru 1:2. Pokud neodoláte chuti na vajíčko, omezte se jen na bílek a opravdu jen občas. Musíte brát v úvahu, že vejce je přítomno ve spoustě hotových jídel, v pečivu apod.

Je potřeba zdůraznit, že kromě úpravy skladby potravin je nutné zavést změny v přípravě jídel. Takovou zásadní změnou je vynechání smažených pokrmů. K maštění nikdy nepoužívejte výpek, na kterém jste něco opékali, pekli apod. Mastěte vždy vhodným margarínem. U nízkocholesterolové diety počítejte raději s vlastní přípravou jídel nebo velice pečlivě vybírejte jídelnu, kde máte zajištěno používání kvalitních surovin. V restauraci však počítejte s vyšší cenou – oběd za 50 Kč asi nebude splňovat výše uvedené zásady…

Nesmíme také zapomenout na další rizikové faktory a proto je potřeba zanechat kouření, snížit nadměrnou tělesnou hmotnost a zaměřit se na prevenci nebo kompenzaci stresu a zavedení pravidelné pohybové aktivity,. Jestli jste se právě teď rozhodli udělat něco s vašim vyšším cholesterolem, tak v Centru podpory zdraví www.cepoz.cz vám poskytneme kvalifikované a komplexní služby.

Příště se budeme věnovat další speciální výživě – vysoká hladina kyseliny močové (Hyperurikemie, dna).

Jaké tuky je nutné při zvýšené hladině cholesterolu vynechat?