photo-1532153657441-4de2bc6ca3f9

Vitamín D – velký test doplňků stravy s jeho obsahem

Jednou z důležitých funkcí vitamínu D je bránit organismus proti baktériím a virům. Podporuje tedy naši přirozenou obranyschopnost. Během letních měsíců je jeho významným zdrojem sluníčko. V zimních měsících se na sluníčko nelze spoléhat, proto ho odborníci doporučují doplňovat i jinak.

Autor: dTest

Spotřebitelská organizace dTest testovala 28 různých doplňků stravy s vitamínem D.

Nedostatku vitamínu D se připisuje celá řada zdravotních komplikací, jako jsou křivice či měknutí a řídnutí kostí nebo rozvoj autoimunitních, nádorových i neurologických onemocnění. S jeho pomocí se aktivují imunitní procesy v těle, díky kterým tělo lépe zvládá infekce.

Kromě přirozené cesty se jeví jako vhodné přijímat vitamín D v doplňcích stravy, které nabízejí lékárny i drogerie. Celkem 28 vzorků takových výrobků jsme vypravili do laboratoře, abychom zjistili, kolik vitamínu obsahují a jestli zjištěné množství odpovídá údajům na etiketě. 

Více na: https://www.dtest.cz/clanek-8447/test-doplnku-stravy-s-vitaminem-d-2020

Jak vybrat doplňky stravy s vitamínem D

Vitamín D přirozeně vzniká působením ultrafialového záření na pokožku celého těla. Dodávat jej tělu můžeme vhodnou skladbou jídelníčku, který jeho přísun zajistí přirozeně. V zimním období se jeví jako vhodné řešení zařadit doplňky stravy s vitamínem D.

Dvě déčka – Existují dvě hlavní formy vitamínu D:

D2 (ergokalciferol) je rostlinného původu, obsahují jej kvasinky, droždí a houby volně rostoucí na slunci.

D3 (cholekalciferol) se nachází v živočiších a živočišných produktech (losos, tuňák, tresčí játra, sledi, sardinky, krevety, mléko, sýry, vejce, maso).

Vitamín D3 je zhruba čtyřikrát účinnější než D2. K dispozici je v doplňcích stravy v nejrůznějších podobách jako kapky, tablety, tobolky, oleje, gumoví medvídci a další. Ministerstvo zdravotnictví doporučuje zvolit takový preparát, který se obejde bez umělých barviv, stabilizátorů a dalších přidaných látek.

Maso tučných mořských ryb a jejich játra jsou bohatým zdrojem vitamínu D. Podle informací Státního zdravotního ústavu mohou játra halibuta obsahovat až 3 mg vitaminu D3/100 g, 1,5 mg /100 g u makrely a 0,25 mg/100 g u tresky. Mezi cenné zdroje tohoto vitamínu patří maso sledě, makrely, sardinky a lososa.

Vitamín D se vytváří v pokožce člověka vlivem slunění pokožky celého těla do mírného zarudnutí. Potřebu vitamínu D ze slunce by mělo pokrýt takové slunění dvakrát týdně po dobu 20 minut. Sluníčko má však potřebnou sílu jen zhruba polovinu roku. V zimních měsících na něj nelze spoléhat jako na zdroj vitamínu D.

Řešením mohou být doplňky stravy s vitamínem D. Nabízejí se v lékárnách i v síti drogerií v mnoha formách. Jako slisované tablety, želatinové tobolky naplněné sypkým práškem, olejové kapslekapkyroztoky nebo spreje. Tablety jsou z principu objemnější a nejsou tak koncentrované jako například olej, kterého často stačí jedna kapka denně. Tablety pro děti se často sladí náhradními sladidly, případně dobarvují.  V nabídce jsou doplňky s různým množstvím vitamínu D, vybírejte proto takové, které odpovídají vaší potřebě. Poradit s výběrem by měl lékař, lékárník nebo výživový odborník.

Obecná doporučení jsou:

Dospělí 800 – 1500 IU denně
Obézní s BMI nad 30 2000 IU denně
Děti do 10 let 400-500 IU denně

Vitamín D je v tuku rozpustný vitamín, je proto důležité zajíst doplněk stravy nejlépe tučným jídlem. Suplementaci vitamínem D by si měli ohlídat vegetariáni a vegani, kterým ve stravě chybějí jeho přirozené zdroje.

Zdroje: https://www.bezpecnostpotravin.cz/test-doplnku-stravy-s-vitaminem-d-2020.aspx,

 dTest – Test doplňků stravy s vitamínem D,

 dTest – Jak vybrat doplňky stravy s vitamínem D

Sdílejte příspěvek:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email