S přibývajícím věkem roste frekvence výskytu hyperurikémie až dny. V posledních letech však byl pozorován značný posun k mladším postiženým (zejména muži ve věku 25 – 30 let).  Je to známkou přibývajícího blahobytu a nedostatku pohybu. Toto onemocnění je poruchou metabolismu purinových látek. To může být způsobeno zvýšeným příjmem nevhodnou stravou, zvýšenou syntézou kyseliny močové v těle nebo sníženým vylučováním kyseliny močové ledvinami. Ve většině případů je však základem hyperurikémie až dny snížené odbourávání nebo zvýšený přísun purinových látek.

 

Režimová opatření při hyperurikemii a dně

Nevhodné potraviny z důvodu vysokého obsahu purinů:

  • Vnitřnosti, morek
  • Masové vývary, masové extrakty, bujóny, sojová omáčka, polévkové koření (Maggi)
  • Hovězí a telecí maso, jehněčí, zvěřina (obecně červené maso)
  • Droždí, pivovarské kvasnice
  • Sojové boby, sojová mouka
  • Malé ryby: ančovičky, sardelky a sardinky
  • Mořské plody, makrela, rybí výrobky (sardelová pasta, očka, šproty, rybí konzervy, nakládané ryby)
  • Kůže z ryb a drůbeže
  • Větší množství luštěnin
  • Mák, želatina

 

Výživová doporučení:

  • Nekonzumovat vysokopurinové potraviny.
  • Malé porce pravidelně 6krát denně.
  • Nepřejídat se a nehladovět.
  • Snažit se dosáhnout a udržet optimální hmotnost.
  • Dostatek tekutin (min. 2,5 litru denně), pít postupně.
  • Omezit příp. vyloučit alkohol (tvrdý alkohol, pivo a těžké dezertní vína vyloučit úplně).
  • Vyloučit energetické nápoje, kávu v součtu s černým čajem omezit na max. 4 šálky denně.
  • Jíst dostatek zeleniny a ovoce – zařadit 1 až 2 zeleninové dny v týdnu.
  • Tuky přijímat ve formě olejů (olivový, řepkový), na chleba mazat margaríny, omezit živočišné tuky.
  • Místo salámů konzumovat sýry, vajíčka, maximální porce masa na den by neměla překročit 100 g.
  • Koření používat střídmě, vyhnout se pálivým a ostře kořeněným pokrmům, místo masového vývaru používat zeleninový vývar.
  • Nahradit nedostatek masných bílkovin bílkovinami mléčnými – zvýšit konzumaci jogurtů, probiotických mléčných výrobků, kefírů, sýrů, tvarohu.
  • Vyhýbat se grilování (je těžké odolat voňavému steaku).
  • Z tepelných úprav upřednostňovat vaření, dušení, teflonovou pánev.
  • Zavést si do životního stylu pravidelný přiměřený pohyb.
  • Nevystavovat se extrémní zátěži a extrémním sportovním výkonům.
  • Dávat pozor na prochladnutí a úrazy.
  • Snažit se odbourat stres.