Výživové chování předškolních dětí

V předškolním věku, tedy od 3 do 6 let, děti začínají objevovat svět a jídlo pro ně přestává být prioritou. Dítě si často vybírá pouze to, co mu chutná a zkouší, co rodiče vydrží. Snaží se prosadit. Mnohdy proto dochází k ústupkům rodičů, tento krok však obvykle nevede ke zdárnému konci.

Celkově jakékoliv dohady, „přetahování se“ o jídlo, hry s jídlem nebo slibování odměn za snězenou porci nemají šanci uspět. Rovněž nucení dítěte do jídla vede spíš k tomu, že si dítě vytvoří negativní vzpomínky a jídlo už nebude nikdy jíst.

Je potřeba si uvědomit, že malé děti vnímají jídlo všemi smysly – kromě chuti a vůně i teplotu, barvu a konzistenci. I když dětem nabídneme jídlo, které je skutečně hodnotné, ale nelíbí se jim barva, nebo je na ně příliš teplé, můžeme se setkat s neúspěchem. Je potřeba vypozorovat proč dítě jídlo odmítá.

Obecně platí, že by se role jídla neměla přeceňovat. Nechte dítě v klidu a v příjemném prostředí jídlo sníst. Na jídlo ponechte dítěti přiměřenou dobu (cca 20 minut). Pokud dítě nechce jíst podávaný pokrm, jídlo mu nenuťte, ani nenabízejte jiné varianty. Dítě nepřemlouvejte ani s ním nesoutěžte, kdo jídlo dřív sní. Když nechce jíst, talíř bez komentáře odneste. Nesnězené jídlo si nezasluhuje výčitky, stejně jako snězené jídlo nezasluhuje přílišnou pochvalu nebo odměnu.

Nucení do jídla může v pozdějším věku vyvolat nechuť k určitým druhům jídel, naopak soutěžení a hraní s jídlem zaměňuje funkci jídla za hru.

Praktikujte tzv. babičkovský přístup: „Nechceš, nechej tak.“ Bylo prokázáno, že předškolní děti mají rozdílný příjem jídla během dne, ale celkový příjem za den je velice stálý.

Co dále doporučujeme?

  • Podávejte dětem rozmanitá jídla s různou chutí, vůní, konzistencí, teplotou.
  • Některé děti nemají rádi jídla smíchaná dohromady, proto je podávejte zvlášť. Například nakrájenou zeleninu pouze položenou na talíř děti přijmou lépe než míchaný zeleninový salát.
  • Dítě si nejsnáze oblíbí ty potraviny, které si spojuje s příjemnými pocity.
  • Pokud dítěti zavádíte novou potravinu, podávejte ji znovu (10-12 krát) s časovým odstupem, přestože ji poprvé nepřijalo. Podle psychologů se s novým pokrmem dítě musí postupně seznámit, než ho přijme.
  • Nové jídlo nenabízejte při velké únavě či nemoci dítěte.
  • Žádné dítě nemůže být k jídlu donuceno! Přísná pravidla, ani ústupky situaci neřeší.
  • Děti by neměly být nikdy odměňovány za to, že opravdu zkonzumovaly to, co jim bylo předloženo!
  • Nemá smysl zdůrazňovat příznivý zdravotní účinek u potravin – dítě to plně nechápe, spíše to spojovat se slovy silný, zdravý, velký.
  • Efekt sociální nápodoby – děti přebírají preference svých rodičů, pedagogů, ale i kamarádů. Dejte si proto pozor na nevhodné komentáře.
  • Jezte společně s dítětem u stolu na vhodné židli pro dítě tak, aby dosáhlo na stůl a neklátilo nohama.
  • Jídlo nemá být podáváno současně se sledováním televize, nebo při jiných aktivitách.
  • Jídlo by mělo být společenskou událostí rodiny, oddělenou od stresu a každodenních starostí.
  • Hodinu a půl před jídlem by dítě nemělo nic jíst, ½ hodiny ani pít.
  • Pokud má dítě malou chuť k jídlu, dejte mu velmi malou porci. Navrhněte mu, aby alespoň ochutnalo.
  • Nezabývejte se tím, co dítěti zůstalo na talíři.
  • Nikdy dítě do jídla nenuťte, ani rádoby zábavným způsobem (šašky, pohádky o autíčkách, která jedou zaparkovat do garáže).
  • Pokud to je potřeba, dejte dítěti jídlo a nevšímejte si ho. Chovejte se, jako kdyby vás otázka jeho stravování už nezajímala.
  • Kašovitá strava ani krmení problém neřeší.

 

Předškolní věk je nejvhodnějším obdobím k seznámení dítěte se zásadami zdravé výživy. V tomto věku je ještě možné dítě velice dobře ovlivnit.

 

Výživa předškolních dětí (3-6 let)

Důležité je dětem nabízet přirozenou pestrou stravu z rostlinných i živočišných zdrojů. Alternativní výživové směry jako je vegetariánství a veganství u dětí nedoporučujeme. Důvodem je, že strava z pouze rostlinných zdrojů neobsahuje všechny životně důležité látky, které jsou pro správný vývoj dětského organismu nezbytné. Doplňky stravy pestrou plnohodnotnou stravu nikdy nenahradí.

 

Doporučený denní příjem základních živin

Bílkoviny

Pro správný růst a vývoj dětí je důležitý vyšší příjem bílkovin (na kg hmotnosti) než je potřeba u dospělých. Plnohodnotné bílkoviny lze získat z živočišných zdrojů (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce). Bílkoviny se vyskytují i v rostlinných zdrojích, zejména v luštěninách, v menší míře i v obilovinách. Doporučený příjem (dle WHO) živočišných bílkovin je 50-70 %, rostlinných tedy 30-50 % z celkového příjmu bílkovin.

Věk dítěteChlapecDívka
3 roky14 g/den13 g/den
4-6 let18 g/den17 g/den

 

Více o bílkovinách naleznete v sekci „Výživa“.

 

Tuky

V předškolním věku potřebují děti vyšší množství tuku na kg hmotnosti než dospělí. Není nutné hlídat hladinu cholesterolu v potravinách. Na co je dobré si dát pozor je složení tuků. Rostlinné oleje by měly převažovat nad živočišnými v poměru 2:1 ve prospěch rostlinných olejů.

Věk dítěte% celkového energetického příjmu
3 roky30–40
4-6 let30–35

 

Více o tucích a olejích naleznete v sekci „Výživa“.

 

Sacharidy

Sacharidy společně s tuky hrají nejdůležitější roli při pokrytí energetické potřeby. Mezi ně patří jednoduché cukry (glukóza, fruktóza, sacharóza – řepný, třtinový cukr, sladké sirupy (javorový, agávový, datlový atd.)) a cukry složené (polysacharidy – škrob). Důležité je jednoduché cukry omezovat, a naopak přijímat cukry složené (pečivo, těstoviny, rýže, bulgur, kuskus atd.).

Plnohodnotnou smíšenou stravou děti obdrží ze sacharidů asi 50 % celkové energie.

Více o sacharidech naleznete v sekci „Výživa“.

 

Výživová doporučení u předškolních dětí

Denní porce jídla by měla být rozdělena do 3 větších jídel a 2 menších svačin.

JídloVěk 2-3 rokyVěk 4-6 letPoznámky
Velikost porcePočet porcíVelikost porcePočet porcí
Mléko a mléčné výrobky½ hrnečku (125 ml)4-5½-3/4 hrnečku (125-180 ml)3-4½ hrnečku mléka = 15-20 g sýru = ½ hrnečku jogurtu
Maso, drůbež, ryby30-60 g230-60 g230 g masa může být nahrazeno: 1 vajíčkem, 4-5 lžícemi vařených luštěnin
Ovoce a zeleninasevřená pěst dítěte4 (2 porce ovoce, 2 porce zeleniny)sevřená pěst dítěte4 (2 porce ovoce, 2 porce zeleniny)2 porce ovoce a zeleniny by měly být v syrové formě*
Pečivo a obiloviny½-1 krajíc chleba

 

¼-1/2 hrnečku vařených obilovin

3-41 krajíc chleba

 

½ hrnečku vařených obilovin

3-4Jeden krajíc chleba může být nahrazen ½ hrnečkem vařených těstovin nebo rýže

* Syrová zelenina se nesmí podávat dětem, které neumí ještě dobře žvýkat.

  • Celozrnné pečivo zařazujte postupně, ale omezeně – maximálně 8x do měsíce.
  • Sledujte pitný režim (pro tento věk je nezbytný příjem přibližně 1 l tekutin denně).
  • Nevhodné je nadměrné solení, používání ostrého a pálivého koření a uzenin.

 

Ukázka jídelníčku

  • Snídaně: pečivo nebo cereálie + mléko či mléčný výrobek + ovoce nebo zelenina. Jakákoliv snídaně je lepší než žádná!
  • Přesnídávka: pečivo + jogurt, pečivo + tvarohová nebo jiná pomazánka + vždy navíc ovoce nebo zelenina.
  • Oběd: zeleninová polévka, maso (nebo ryba či luštěniny) + příloha + zeleninová obloha nebo salát.
  • Svačina: kaše, tvarohy, jogurty, domácí moučník + opět vždy ovoce nebo zelenina.
  • Večeře: sýr + pečivo + zelenina nebo ovoce

 

Technologická úprava pokrmů

Vhodné úpravy pokrmů: vaření, dušení, zapékání.

Nevhodné úpravy pokrmů: smažení, fritování, grilování.

V sekci „Výživa “ naleznete podrobnější doporučení pro přípravu pokrmů.

 

Pitný režim

Všichni, včetně dětí, bychom měli pít nejčastěji obyčejnou neperlivou vodu a také by měla být základem pitného režimu. Vhodnými doplňky jsou ředěné džusy v poměru 1:3 (1 díl džusu a 3 díly vody), kvalitní ovocné šťávy s vysokým podílem ovocné složky – vysoce ředěné, ovocné čaje nebo dětské bylinkové čaje.

Naopak nevhodné jsou slazené nápoje a kolové limonády, všechny nápoje s obsahem oxidu uhličitého. Tyto nápoje obsahují velké množství cukru, u některých limonád se vyskytuje i kyselina fosforečná, která na sebe váže vápník (důležitý pro stavbu kostí). Oxid uhličitý nemá žádný příznivý účinek, děti nadýmá a jeho obsah vede například ke zvýšenému vylučování vody a minerálních látek. Více o oxidu uhličitém v nápojích naleznete v článku Sycené nápoje .

 

Kolik tekutin denně vypít?

Denní dávka nápojů pro nezbytné fungování organismu závisí na hmotnosti dítěte. Zpravidla u předškolních dětí vychází, že by měly vypít cca 1 litr tekutin.

Vzorec pro výpočet nezbytného denního množství tekutin (předškolní děti):

75 * hmotnost dítěte (kg) = denní dávka nápojů v ml

Pohybové aktivity a teplo vyžadují zařazení více tekutin.

 

Výživa v mateřských školách

Stravování v mateřských školách se řídí zejména vyhláškou č. 107/2005 o školním stravování. Součástí vyhlášky je spotřební koš, který nařizuje plnění daných komodit (maso, ryby, mléko, mléčné výrobky, ovoce, zelenina, volné tuky, volné cukry, brambory a luštěniny) v určitém rozmezí.

Pokud tedy školky vaří z kvalitních surovin a nepoužívají instantní suroviny, je dětem zajištěna velmi kvalitní a plnohodnotná strava.

Pokud je dítě v mateřské škole celý den (nechodí domů „po O“), má v mateřské škole zajištěna 3 jídla a pitný režim. Jedná se o dopolední a odpolední svačinu a oběd složený z hlavního jídla a polévky. Celkově dítě přijme ve školce asi 60 % denního příjmu. Ptejte se dětí, co přes den skutečně snědly a domácí stravou doplňte to, čeho byl nedostatek, nebo dítěti nechutnalo.