photo-1566698629409-787a68fc5724

Celozrnné nebo bílé pečivo?

Jak se vyznat v rozsáhlé nabídce pečiva v našich obchodech? Podle čeho vybírat pečivo, které je pro naše tělo „nejzdravější“? Jednoznačně platí, že pro dospělé by mělo ve stravě převládat celozrnné pečivo.

Pečivo z bílé mouky (bílá mouka je ze zrna zbaveného povrchových slupek a klíčku) je pro naše tělo především zdrojem energie v podobě škrobu, malého množství bílkovin a tuku, což není pro naše tělo nutričně zajímavé.

Celozrnné pečivo je, na rozdíl od pečiva z bílé mouky, vyrobené z celozrnné mouky (mouka je vyrobena z celého obilného zrna). Pečivo z celozrnné mouky má vyšší nutriční hodnotu protože je zdrojem vlákniny, vhodných mastných kyselin a má vyšší zastoupení některých vitaminů a minerálních látek.

Podle toho, z jakého druhu obiloviny je pečivo vyrobeno, podle toho nese i svůj název. Jednodruhové pečivo je vyrobeno z jednoho druhu obiloviny (u nás nejčastěji pšenice nebo žito). Vícedruhové je vyrobeno z několika druhů obilovin a podle toho, který druh obiloviny převažuje, nese výrobek své jméno např. pšenično-žitný (ve výrobku převažuje podíl pšeničné mouky nad žitnou). Vícedruhové pečivo je často označováno jako pečivo vícezrnné, což naznamená že se jedná o pečivo celozrnné. Jak už bylo uvedeno, celozrnné pečivo je z mouky, kde je umleté celé obilné zrno a je jedno, zda je to pečivo jednodruhové nebo vícedruhové.

Abychom si vybrali opravdu celozrnné pečivo, musíme v názvu nebo složení hledat označení CELOZRNNÉ. Celozrnné pečivo musí podle legislativy obsahovat 80 % celozrnné mouky a bývá také dražší. Nenechte se zlákat názvy jako cereální, tmavé, vícezrnné. Můžou být sice nutričně hodnotnější než pečivo bílé, ale není to totéž, jako pečivo celozrnné.

Pro děti je naopak žádoucí zařazovat i bílé pečivo. U dětí do tří let se doporučuje pouze bílé pečivo. Větší příjem vlákniny v tomto věku by mohl dětem způsobovat trávicí obtíže – bolesti břicha, nadýmání nebo zácpa.  U dětí ve věku 3-7 let by se mělo postupně zařazovat i pečivo z jiných obilovin např. žitné nebo celozrnné pečivo. Nemělo by to být však denně. Doporučuje se cca 8x do měsíce. S přibývajícím věkem dětí zvedáme podíl celozrnného pečiva. Kolem 15 roku už může být podíl celozrnného pečiva stejný jako u dospělých.  

Zdroje: https://www.vyzivaspol.cz/je-tmave-pecivo-zdravejsi-nez-bile/

https://www.stobklub.cz/clanek/jak-si-vybrat-pecivo-/

Sdílejte příspěvek:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email